Klaar voor de zomer!

Sinds ik terug ben van mijn van vakantie in Ecuador ben ik voltijds aan het werk bij Stafford House en ik amuseer mij er echt goed. Vorige week verving ik een van mijn collega’s die op vakantie was en het was echt perfect om er weer in  te komen. Ik ben echt blij dat ik heb besloten om bij Stafford House te komen werken want ik voel me er veel meer op mijn gemak en al mijn collega’s zijn ‘s ochtends even vriendelijk als in de namiddag. Het is soms nog even wennen aan al die studenten die ik niet ken, zeker omdat er ongeveer tien keer meer studenten zijn dan in LaL en ze in de namiddag meer keuze hebben qua programma, dus heel veel van hen heb ik nooit in mijn klas.
Vorige week heb ik dan even samen gezeten met Jon, mijn baas, om mijn schema voor de komende weken op te stellen. Momenteel is studentenadministratie onderbemand dus tot nader order steek ik daar een handje toe en geef ik les. Op dit moment heeft upper management het heel druk want eind juni komt ACCET op bezoek en we verwachten ook veel studenten deze zomer. ACCET is een bedrijf dat taalscholen accrediteert, waardoor we studentvisums mogen uitgeven. Om te beslissen of we onze accreditatie mogen houden komen ze om de paar jaar op bezoek om te checken of we voldoen aan alle voorwaarden van een geaccrediteerde school. Het is dus superbelangrijk voor Stafford House dat deze inspectie feilloos verloopt, want als we niet meer geaccrediteerd zijn, zouden we nog maar een tiental studenten overhouden. Hiervoor moet er nog redelijk wat in orde gebracht worden, zeker administratief, dus ze kunnen alle hulp gebruiken. Ik vond het wel een interessante uitdaging en het is natuurlijk ook goed om wat extra centen bij te verdienen!
De zomer is ook een drukke periode want veel scholieren hebben vakantie en komen naar Amerika om hun Engels bij te schaven. In juli hebben we elke week tussen de 10 en 35 nieuwe studenten die aankomen dus we moeten goed voorbereid zijn om iedereen zonder problemen te kunnen opvangen.
Sinds maandag doe ik dus administratief werk, maar gelukkig mag ik ook nog les geven. Nu mijn collega terug is uit vakantie heb ik mijn eigen klas met welgeteld 1 student. Anderhalf uur per dag geef ik zakelijk Engels aan een heel sympathieke mevrouw uit Brazilië die bij IBM werkt.  Het is voor mij ook iets helemaal nieuw maar het is een goed boek en ik kan er ook langzaam inkomen omdat we toch maar met ons getweeën zijn. Verder geef ik drie per week ook privéles aan een jongen die al sinds maart Engels leert maar na twee manden nog steeds problemen heeft om zichzelf voor te stellen. Stafford House was dan ook zo vriendelijk om hem deze lessen aan te bieden zodat hij toch wat vooruitgang boekt. Ik heb hem nu al twee keer les gegeven en mijn indruk is niet dat hij dom is, maar wel zeer verlegen. Hij heeft veel schrik om fouten te maken waardoor hij niet veel durft te zeggen, terwijl dat in de lage niveaus wel de beste manier is. Het probleem is ook dat hij niet graag toegeeft dat hij het niet verstaat, en in klasverband kan hij daar nog mee weg geraken maar met deze 1 op 1 sessies gaat dat natuurlijk niet. Veel herhaling en veel geduld zijn de sleutel tot succes hier.
Ik geef nog steeds ‘s avonds les aan mijn niveau vijf (B2 volgens het Common European Framework of Reference) en ik vind het nog steeds leuk! Ik heb het volledige boek al eens gegeven, dus ik ben veel comfortabeler met het materiaal, weet waar de problemen zitten en met welke thema’s ik me kan amuseren. Ik heb nog maar drie studenten die overblijven van de vorige sessie en het is wel tof om te zien hoe ze met kop en schouder er bovenuit steken, vooral voor spreken. Ik hoop dat mijn andere studenten binnen een paar weken ook zo goed Engels kunnen! Ik heb een mooie mix van nationaliteiten waardoor er automatisch altijd Engels wordt gesproken en het voor iedereen interessant blijft.

Dit weekend is een verlengd weekend dus ik ga eens checken of papa zijn AFS-ouders thuis zijn en of de prijzen een beetje mee vallen om een auto te huren. En anders zal ik wel een andere manier vinden om van mijn verlengd weekend te genieten 🙂
Wat zijn de plannen bij jullie?

Leave a Reply

