Ecuador: een reisverslag

Hoe graag ik ook schrijf, een blog bijhouden is iets waar ik minder goed in ben dan ik aanvankelijk dacht. Ik ben net een week terug uit Ecuador en het wordt hoog tijd dat ik al mijn avonturen op papier zet, voor ik ze weer vergeten ben.

Dinsdag 2 mei kwam ik na drie vluchten aan op San Cristobal, een van de hoofdeilanden van de Galapagos, die op zo’n tweetal uur vliegen zijn van mainland Ecuador.
galapmap1000

Ik zag mama en papa direct staan van zodra ik door de “douane” was en wat me vooral op viel was hoe bruin ze wel zijn. Zelfs papa, die bij aanvang van hun reis alleen maar T-shirts met lange mouwen wou mee nemen omdat de zon zo schadelijk is voor de huid. Van de luchthaven wandelde we op het gemak naar de haven en bestelden lunch bij een naburig cafeetje waardoor ik handig gebruik kon maken van de wifi om wat berichtjes te versturen.

IMG_4016
De lokale straathond van San Cristobal: een zeeleeuw

Daarna was het door naar de boot, snel mijn valies afgezet en andere kleren aangedaan. Vandaar terug naar het vasteland en een aangename wandeling gemaakt op het eiland.

IMG_4192
Papa en ik met Kicker Rock op de achtergrond

Het was een mooie wandeling en goed om er weer in te komen. Ik had gelukkig ook geen last van een jetlag want het tijdverschil tussen Boston en de Galapagos is slechts twee uur. Na de wandeling liepen we nog wat rond in het dorp en ik leerde direct de plannen voor de volgende dag: varen naar Punta Pitt, wat snorkelen, wat wandelen en daarna terug naar de haven.
Op tocht naar Punta Pitt passeerden we wat dichter aan Kicker Rock, dat ook een erg populaire snorkelplaats is. Wij zijn er gewoon even gestopt voor wat foto’s om dan verder te varen.
IMG_4275
Tijdens het snorkelen vooral veel mooie vissen gezien, maar we hebben ook de kans gekregen om met de zeeleeuwen in het water te spelen. (Als je hun aandacht hebt en je draait een rondje of doet een koprol, dan doen ze je met veel plezier na.)

Punta Pitt is een bijzonder populair natuurpunt op San Cristobal omdat daar de blauwvoetgent, ook wel bekend als de blue-footed boobies, hun nest hebben.

IMG_4369

IMG_4373
Samen een nest bouwen

De blauwvoetgenten bouwen hun nest op de grond, waardoor je ze echt van heel dichtbij kan observeren. Ze zijn ook gewoon aan menselijke bezoekers en weten dat we geen kwade bedoelingen hebben, dus ze storen zich absoluut niet aan iedereen die zich staat te vergapen aan hen. Meer nog, ze lijken soms te poseren.

Naast de blauwvoetgenten heb je ook nog de roodvoetgenten. Zij hebben, jawel, rode voeten. Maar hun bek blijft blauw, wat er volgens mij echt bizar uitziet. IMG_4426

Het was een drukke dag maar ik heb er echt van genoten, het waren goede gidsen en ik heb veel geleerd en gezien.
Op de terugweg kregen we ook nog eens een onverwachts schouwspel:
IMG_4453
Toen we terug aan de boot arriveerden, was er de gebruikelijke wacht van dienst die op ons lag te wachten:

IMG_4002
Ze zien er grappig uit, maar stinken vooral en laten veel vuile sporen achter.

De volgende dag was lekker rustig, we zijn naar de kant gevaren en hebben wat inkopen gedaan en op een terrasje iets gedronken om te profiteren van het internet. Mama en papa hebben ook dankbaar van mijn Spaans gebruik gemaakt om wat betere deals te kunnen doen op de markt en in de late namiddag waren we onderweg naar het volgende eiland, Isla Isabela. Het varen ging vlot, er was een goed windje dat ‘s avonds helaas weg viel en we verder op motor hebben gevaren. Mama en papa hebben ondertussen al een mooie routine om ‘s nachts te varen en toen ik de volgende ochtend opstond moesten we nog maar twee uur varen.
Isla Isabela is een pak groter dan San Cristobal, maar dat wil niets zeggen. Er zijn geen bankautomaten en betalen met kredietkaart kan, maar dan is er wel een oplage van 22%. De taxi’s zijn er niet zo talrijk en het “toeristische” gedeelte van het dorp beslaat 1 straat van ongeveer anderhalve kilometer. Maar er zijn niet zo veel zeehonden, dus ook minder stank.
Nadat mama en papa de boot hadden ingecheckt bij de agent van dienst (geen politie, wel iemand die zich bezig houdt met het inchecken van zeilers) zijn we op zijn aanraden naar de reuzenschildpadden gaan kijken. Onderweg kwamen we ook deze prachtexemplaren tegen:
IMG_4477

IMG_4489
Ook al ziet hij er niet bijzonder fris uit, hij leeft wel degelijk nog. Oud zijn is lastig.

Op de terugweg hebben we dan ook onze activiteiten voor de volgende dag geboekt: snorkelen in Los Tuneles. De organisatie was zo vriendelijk om ons op de boot te komen oppikken en vandaar was het maar een uurtje varen. Los Tuneles (De Tunnels) is een complex van bruggen gemaakt uit lava. Er is veel zeeleven te vinden omdat het water er zo ondiep en warm is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Met de Galapagos pinguïn en een blauwvoetgent

In tegenstelling tot Punta Pitt waren de vissen hier niet zo kleurrijk, maar ik heb wel zeepaardjes, roggen, schildpadden en haaien gezien. Ik kan alvast niet klagen.
Op de terugweg heb ik nog een paar manta roggen gezien die uit het water sprongen, hoewel het redelijk in de verte was.
De volgende dag was lekker rustig, mama en papa hebben de plooifietsen uitgehaald en samen zijn we naar El Muro de las Lagrimas (De Muur der Tranen) gefietst. Het was redelijk bergop op het einde, maar we zijn er geraakt en hebben onderweg ook nog veel mooie dingen gezien.

IMG_4509
Mama en ik met een wilde reuzenschildpad, die rap rap zijn hoofd weg stak toen we dichterbij kwamen
IMG_4526
Aan de Muur der Tranen
IMG_4538
Helemaal bovenaan, met uitzicht op de baai

El Muro de las Lagrimas is tussen 1945 en 1959 gebouwd door de gevangenen die toen op het eiland zaten. Ze heeft absoluut geen nut behalve de gevangenen bezig houden. De muur is honderd meter lang en vijfentwintig meter hoog en heeft aan velen het leven gekost. Een jammerlijke zaak, maar wel indrukwekkend niettemin.

De dag erna was al mijn voorlaatste dag met mama en papa, en we hadden een tocht naar een vulkaan geboekt waarvoor we vroeg uit de veren moesten. De vulkaan, Sierra Negra, is een van de vele actieve vulkanen op het eiland en de laatste uitbarsting dateert van 2005. Ze is echter geen gevaar voor de eilandbewoners omdat een uitbarsting van deze vulkanen vergelijkbaar is met een pot saus die overkookt. De magma schiet niet de lucht in om honderden meters verder te landen, maar loopt over de rand en dan langzaam naar beneden.
Het was ongeveer drie uur en half wandelen naar de top maar gelukkig waren we om acht uur begonnen met wandelen waardoor de temperatuur zeer aangenaam was.

IMG_4647
Bovenaan de vulkaan
IMG_4666
Papa in zijn typische klederdracht

We hadden veel geluk, de gids kon verstaanbaar Engels en het was een mooie dag. Mama had al gehoord van anderen die de wandeling hebben gemaakt en niets van de vulkaan hadden gezien omdat er zo veel lage mist hing. Van pech gesproken. Op de terugweg nog wat lekker gebabbeld met mama en papa en rond drie uur waren we terug op de boot. Ik heb nog wat gelezen, in het zonnetje gelegen en de dag was alweer bijna voorbij. ‘s Avonds zijn we dan gaan eten en toen moesten we opeens met ons bootje van de kade weer naar huis. Laagtij, weinig licht en veel rotsen. Makkelijk is anders. Maar papa heeft met onze hulp vakkundig de rotsen ontweken en we zijn veilig thuis geraakt. En zo zat mijn laatste avond op de boot er op. Het is ongelooflijk hoe snel de week voorbij is gevlogen. Het zeilen zelf is behoorlijk rustig, maar overal waar je bent is er veel te doen en te zien. Zeker voor mama en papa, want de kans dat zij daar ooit gaan terug komen is klein.

Ik ben natuurlijk ongelooflijk dankbaar voor deze wonderlijke vakantie en super trots op mijn ouders dat ze deze beslissing hebben genomen! Het inspireert voor later!
Meer over Quito later deze week!

Leave a Reply

