Spiegels

Toen we in 2014 verhuisden van ons huis in Destelbergen naar ons appartement in Ledeberg, kwam dat met de noodzakelijke moeilijkheden (om het zo te zeggen). Het is per slot van rekening niet gemakkelijk om al de dingen die je met gemak in een huis kan zetten, naar een appartement te verhuizen.
Maar het appartement kwam met 1 groot voordeel: een lift. Afijn, het was voor mij niet zozeer de lift die het grote voordeel was, dan wel de spiegel in de lift. Voor ik ergens naartoe ging kon ik nog rap even checken om mijn haar wel goed zat, er geen etensresten rond mijn mond hingen lippenstift op mijn tanden zat en mijn kleren wat bij elkaar pasten. De spiegels hangen ze voornamelijk in liften omdat er dan een optische illusie is dat de lift groter is dan ze is en mensen zich niet te rap claustrofobisch gaan voelen, maar het was een voordeel waar ik gretig gebruik van maakte.
In Boston neem ik niet zo vaak de lift als in Ledeberg, en misschien is het net daarom, maar telkens ik de lift neem in Stafford House, de Pilates studio waar ik twee keer per week les volg of Teaching House, ga ik onbewust op zoek naar de spiegel, om dan tot het besef te komen dat ze in Amerika (het kan natuurlijk ook gewoon Boston zijn) gewoonweg geen spiegels hebben in een lift. Is het misschien omdat (net zoals vrijwel alles) de liften hier groter zijn dan in België of omdat Amerikanen niet zo veel last hebben van claustrofobie. Afin, ik zal het nooit weten, maar het blijft toch wennen.

Amerika, het is toch een vreemd land.

 

 

Leave a Reply

