Problemen met aansprakelijkheid

Ze zeggen dat de VS een land is waar mensen elkaar een rechtszaak aansmeren voor het minste, en nu ik hier een aantal maanden woon, heb ik de neiging om hier akkoord mee te gaan. Ik heb geen concreet bewijs, maar als ik iets ga eten met vrienden na het werk, wordt mijn aandacht altijd getrokken naar dat ene zinnetje dat op elk menu te vinden is.

“Rauwe of onvoldoende gekookte etenswaren consumeren zoals vlees, gevogelte, vis, zeevruchten en eieren kan het risico van etens-gerelateerde ziektes verhogen.”

Dit wordt allemaal gedaan zodat het restaurant/de chef/ober niet aansprakelijk kan worden gehouden voor het geval dat iemand zijn steak bleu bestelt en ziek wordt. Zo is de klant verantwoordelijk wanneer hij salmonella, voedselvergiftiging of een andere etens-gerelateerde ziekte krijgt.

Of die keer dat het begon te vriezen en ik aan het Whatsapp’en was met mijn mama en ze zei: “Je weet dat je iemand kan aanklagen als je valt en iets breekt eh.”
En ik wist gewoon dat dit al eerder is gebeurd, maar ik denk ook dat aangeklaagde huiseigenaars de stad al hebben aangeklaagd, gewoon omdat iedereen in mijn straat een zak met zout heeft gekregen vlak voor de sneeuwstorm in Boston deze maand. En dat kan gezien worden als vriendelijk van de stad, of dat kan gezien worden als de stad die zijn voorzorgen neemt zodat mensen niet kunnen zeggen dat ze niet de nodige middelen hadden om het ijs en de sneeuw van hun stoep te houden en zo problemen met aansprakelijkheid vermijden.

Al deze problemen met aansprakelijkheid, ik ga ze toch altijd grappig en vreemd vinden tegelijkertijd.

Amerika, het is toch een vreemd land.

Leave a Reply

