Eten met een vork

Ik ben nu ongeveer vijf maanden in de VS en iets wat me zaterdag nog maar een keer is opgevallen, is dat mensen hier altijd alleen met een vork eten en hun andere hand (meestal de linker, tenzij je linkshandig bent) onder tafel op hun schoot leggen. In België wordt dit beschouwd als uiterst onbeleefd, terwijl het hier als vreemd en soms zelf onbeleefd wordt gezien als je je bestek met beide handen vast neemt. Het zal voor mij toch nog eventjes duren vooraleer ik alleen met een vork eet, zelfs in het gemak van mijn “eigen” huis eet ik nog altijd met mes en vork. Hoe krijg je anders in godsnaam dat laatste restje eten op je vork? (Tenzij misschien met een duwertje, maar voorlopig heb ik nog niemand ontmoet buiten de familie Strickx die dat kent…)

Amerika, het is toch een vreemd land.

 

3 thoughts on “Eten met een vork”

  1. Ik dacht dat ze dat enkel in de films deden, maar blijkbaar is het in het echt ook zo. Niet aan mij besteed hoor!

  2. Wat is de gemakkelijkste manier om Europeanen en Amerikanen te onderscheiden ? Neem ze mee op restaurant en ze verraden zich meteen.
    Maar … wij gaan in de US (on)bewust ook proberen om ook enkel met een vork te eten. Kwestie van niet op te vallen en in het decor te verdwijnen…
    Een Amerikaan in Europa blijft alleen met zijn vork eten. En heeft het nog niet opgemerkt dat dat anders is dan die Europeanen rondom hem.

    1. Ja, ik heb het toch nog altijd moeite om alleen met een vork te eten en ben al helemaal verbaasd dat zelfs in de chique restaurants je aan tafel een mes en twee vorken krijgt, want je wordt geacht om hetzelfde mes te gebruiken in je voorgerecht en je hoofdgerecht. Of je mes dus zeker niet te gebruiken tijdens het voorgerecht…

Leave a Reply

