Hallo iedereen!

Ik schrijf dit bericht vanuit het koude maar prachtige Saint John in New Brunswick, Canada. Bertrand en ik zijn rond elf uur deze ochtend de grens overgestoken en blijven in Canada tot morgen. Maar laat mij eens gauw een verslagje geven van wat we al allemaal gedaan hebben.

Op donderdag 29 oktober is Bertrand na een lange reis aangekomen in Boston. Het was een heuglijk weerzien en na rap een potje te hebben gekookt zijn we moe maar tevreden in ons bed gekropen. De volgende dag zijn we naar het Arnold Arboretum van Harvard geweest dat op een halfuurtje wandelen bij mij thuis ligt en in de namiddag hebben we dan de Freedom Trail gedaan. ‘s Avonds zijn we iets gaan eten met wat vrienden van mijn cursus maar we hebben het die avond kort gehouden want Bertrand had het toch wat lastig met zijn jetlag en met het openbaar vervoer naar huis zijn we toch altijd eventjes onderweg.
Zaterdagochtend zijn we naar de markt van Roslindale geweest en hebben we de brouwerij van Sam Adams bezocht. Het plan was om daarna naar het museum van Isabella Gardner te gaan maar daar hebben we toch van afgezien omdat het nogal duur is en ik ook wat moe was. In plaats daarvan hebben we onze roadtrip uitgestippeld en een dutje gedaan 🙂 (Waardige vervangers, als je het mij vraagt). ‘s Avonds zijn we dan kreeft gaan eten, echt heel lekker en absoluut niet duur! Gezien het Halloween was gingen we die avond nog naar een enge film kijken (Primal Fear, met Richard Gear en Edward Norton, een echte aanrader) maar Bertrand was nog altijd wat moe en we moesten de volgende dag er vroeg uit, dus zijn we na tien minuten film gaan slapen.

Voor de Facebookloze mensen, hier volgen wat foto’s:

Arnold Arboretum
Peters Hill panorama
Bertrand eet Boston Cream Pie
Bertrand eet Boston Cream Pie op de Freedom Trail
Bezoek aan de brouwerij van populair Boston gebrouwen bier Sam Adams

De volgende dag (1 november) moesten we er vroeg uit want ik moest nog al mijn spullen in mijn twee valiezen krijgen (dat is niet helemaal gelukt maar gelukkig had ik nog wat extra zakken), we moesten nog de kamer opruimen, de frigo leegmaken, afin, gewoon alles bij elkaar rapen voor we aan onze roadtrip begonnnen. Ik had online aangegeven dat we de auto om tien uur zouden gaan halen bij de verhuurdienst, en uitgerekend dat we rond twaalf uur dus zouden kunnen vertrekken naar Salem. Helaas hadden Bertrand en ik niet gerekend op het feit dat je bij Budget een kredietkaart moet hebben om de auto te kunnen afhalen en een Prepaid Visa niet hetzelfde is. Een paar telefoontjes laten hebben we dan het geluk gehad dat een vriendin van mij haar kredietkaart wel wou lenen (het bedrag gaat er pas af aan het einde van de reis, en dat mogen we gelukkig wel met een prepaid visa betalen) en rond half een vertrokken we dan eindelijk richting huis om alles in te laden, en rond drie uur waren we met veel vertraging op weg naar Salem. Het begon al aardig te schemeren toen we aankwamen in Salem, maar we hebben toch nog eventjes van het daglicht kunnen genieten voor we door reden naar Hanover (in Maine).
Hier zijn wat foto’s getrokken in Salem:

Na Salem zijn we doorgereden naar Hanover, Maine. Het was al redelijk donker toen we vertrokken uit Salem en helemaal donker toen we aankwamen in Hanover. Daar hebben we op de zetel geslapen (couchsurfen)  bij Vanessa, Mindy en haar vriend, allemaal sympathieke mensen die ons heel wat goede tips hebben gegeven over dingen die we konden doen in de buurt. De volgende ochtend (maandag 2 november) zijn we vroeg opgestaan om snel even door de campus van Dartmouth te rijden en dan waren we onderweg naar Crawford Notch State Park voor een stevige wandeling. Snel nog even gestopt in Bretton Woods want dat lag toch op de weg en nu kunnen we lekker opscheppen dat we het zeer chique hotel hebben gezien waar het IMF is ontstaan. Yeey!

Bretton Woods hotel

In Crawford Notch State Park hebben we een prachtige wandeling gemaakt langs de Arethusa Falls trail en Frankenstein Cliff (niet vernoemd naar het monster, maar naar een schilder). Het was ongeveer 5 miles en daar hebben we zo’n drie uur op gewandeld, inclusief rustpauzes. Erg mooi, maar het padje was niet altijd even bewandelbaar, wat het wel leuk maakt!

Na ons prachtig bezoek aan de White Mountains zijn we naar Portland gereden. Het plan was daar om bij iemand op te zetel te blijven slapen (couchsurfen) maar we hadden nog geen antwoord gekregen dus hebben we ons dan maar een kamer in een klein en charmant hotelletje geboekt. Na een welverdiende douche hebben we een beetje onze plannen voor de volgende dag geregeld en zijn we iets gaan eten in de Great Lost Bear. Het is een indrukwekkende bar met 69 soorten bier op tap, en de drank was dan ook dik in orde, maar het eten was nogal typisch Amerikaans. Het “smaakte naar diabetes”, om het met Bertrand zijn woorden te zeggen.
In principe was het plan van de volgende dag om te gaan kajakken op een meer met bioluminescentie maar toen ik telefoneerde naar de organisatie was het veel te koud om ‘s avonds nog op het water te gaan, en we zouden daar nooit in de late namiddag geraken dus dat idee hebben we dan maar snel afgeschaft. In plaats daarvan hebben we de volgende dag (dinsdag 3 november) de brouwerij van Allagash bezocht, een brouwerij die zich heeft laten inspireren op onze Belgische bieren, dus dat was wel de moeite. Bertrand heeft een fles (van 75 cl) gekocht van Allagash Interlude, een lekker bier dat we hebben mogen degusteren! Straf, en met zijn spontane gisting geïnspireerd op de Brusselse Gueuze.

Vaten gespot in de Allagash brouwerij. Ik vraag me af wat voor bier er in zit?

Na ons bezoek aan deze toffe brouwerij in Portland zijn we via Camden doorgereden naar Bar Harbor. Het was een lange rit en we waren dan ook blij om even onze benen te kunnen strekken in Camden, een klein havenstadje in Maine.

‘s Avonds zijn we dan aangekomen in Bar Harbor en vermits het al donker was (nu we terug op winteruur zijn overgeschakeld is het hier donker om half vijf) zijn we direct naar onze volgende host gegaan, Preston. Preston is een sympathieke kerel die nu nog als ingenieur voor de US Navy werkt maar binnenkort terug verhuist naar Alabama, waar hij is opgegroeid. Hij weet niet goed wat hij daar gaat doen, maar als ingenieur heb ik er alle vertrouwen in dat hij snel werk gaat vinden. We hebben gekookt, naar tv gekeken (Fast & Furious 6) en rond tien uur onze nest in gekropen, want ik had het in mijn hoofd gehaald dat een zonsondergang vanop Cadillac Mountain toch wel de moeite was om te zien. Dat wil dus zeggen dat we deze ochtend (woensdag 4 november) om vijf uur zijn opgestaan om om twintig voor zes te vertrekken naar Cadillac Mountain, een twintigtal minuutjes rijden. Om zes uur hadden we dan een prachtig plekje gevonden aan een meer met zicht op twee heuvels en toen begon het wachten. Het was heel mooi, maar helaas hebben we de zon niet gezien, ze zat verborgen achter de bergen 😦 Maar het heeft ons wel een mooie foto opgeleverd!

Van Bar Harbor zijn we non-stop doorgereden naar de grens met Canada en eens we de grens over waren hebben we een korte stop gemaakt in Saint George en dan was het op weg naar Saint John. Rond half een zijn we dan in het centrum aangekomen en hebben iets gegeten in Tim Horton’s. Na een beetje de stad te hebben verkend zijn we naar onze host van deze avond gegaan. We zijn echter niet lang gebleven want het was al twee uur en we wouden nog gaan wandelen in het park. Het Irving Nature Park ligt hier in de buurt en is echt prachtig! We hebben een mooie wandeling van ongeveer twee uur gemaakt en dan was het weer hostwaarts. (Mits nodige omzwervingen, want ik was de kaart aan het lezen en Bertrand was het galante vriendje dat gedwee naar mij luisterde 😛 ). Hier zijn wat foto’s van onze wandeling.

Stekelvarken gespot! Hij waggelde nogal.

Bon, dat is het zo voor nu, een hele boterham, ik weet het, maar we hebben al zo veel gedaan en gezien op deze korte tijd. We hebben een druk schema voor de volgende dagen dus ik zal mijn best doen om binnenkort weer wat foto’s en verhalen op de blog te posten!
Het gezin waar we nu trouwens bij blijven zijn een vader en moeder met drie meisjes, de oudste is 12, de middelste 8 (of 10, zoals ze zelf beweert) en de jongste 6 (schat ik), heel erg gelijkaardig dus aan mezelf en mijn zussen. Best wel interessant om die dynamiek als een buitenstaander mee te maken!

Wat hebben jullie gedaan deze week?

One thought on “New England roadtrip: deel 1 (Boston-Hanover-Portland-Bar Harbor-Saint John, Canada)”

1. Super, Meliena! Merci pour toutes ces bonnes nouvelles et les superbes photos. Ici tout suit son petit train-train quotidien et nous avons vraiment un été indien. Du jamais vu! Bisous à vous deux et bonne continuation.