Het gaat druk worden…

Ook al had ik beloofd om zondag wat meer over Boston te vertellen, ik had niet bijzonder veel inspiratie en ook niet zo veel om over naar huis te schrijven. (Sorry Frouwkje om je te moeten teleurstellen) Vandaag daarentegen…

Vandaag was de eerste dag van de CELTA cursus en het belooft een drukke vier weken te worden. Voor de mensen die zich afvragen wat CELTA nu precies is, het is de afkorting van Certificate in English Language Teaching to Adults en met dit certificaat kan ik dus lessen Engels gaan geven aan mensen wiens moedertaal niet Engels is, denk aan mensen die internationale taalcursussen willen volgen of immigranten en vluchtelingen die weinig of geen Engels kunnen. Het is een heel erg praktische cursus die ook zeer hoog in het vaandel wordt gedragen in de wereld van EFL (English as a Foreign Language). Ze wordt niet voor niets georganiseerd door de universiteit van Cambridge!
De indruk die ik heb van de cursus na dag 1 is dat het veel werk zal worden. We hebben vandaag onze klas ontmoet aan wie we (ik en drie andere medestudenten) vanaf morgen les zullen geven. De studenten hebben een matige kennis van het Engels en zijn allemaal volwassenen die hier in de VS wonen. Het leuke is wel dat ze allemaal gemotiveerd zijn om Engels te leren, in tegenstelling tot de tieners die ik soms had op de taalkampen waar ik heb gewerkt. Na twee weken wisselen we dan met de overige vier studenten die nu in het niveau staan met mensen die goed maar niet uitstekend Engels praten.
Mijn dag ziet er als volgt uit: in de voormiddag krijgen we didactiek en wordt ons lessenplan voor die namiddag overlopen met de prof. In de namiddag geven we dan les (meestal 40 minuutjes en 1 keer een uur), krijgen we feedback en hebben we een uurtje om onze volgende les voor te bereiden. Naarmate de cursus vordert gaan ze steeds minder en minder ons handje vasthouden en als we dan een vol uur moeten vullen staan we helemaal op ons eigen benen.
Naast les geven moeten we ook een totaal van vier essays schrijven over een bepaald onderwerp tussen de 750 en 1000 woorden. Op zich valt dat dus wel mee, maar in combinatie met al het voorbereidingswerk zullen het dus drukke weken worden. Voor mensen die zich graag wat willen verdiepen in dit onderwerp, neem eens een kijkje op volgende (Engelse) website: http://www.teachinghouse.com/tesol/the-celta-course en klik ook op de onderwerpen in de linker zijbalk.

Maar nu wat meer over Boston zelf. Het is een heel aangename stad met een leuke sfeer, niet zo toeristisch als NY en dat spreekt me wel aan.

Hoewel er veel Starbucks zijn, vind je er nog meer dunkin donuts!
Je kan geen 100m wandelen zonder er eentje te spotten. Op straat, in de metrostations, soms zelf in een klein hoekje in de supermarkt. Al een geluk dat ik niet zo rap in de verleiding wordt gebracht, want het zou me zuur te komen staan!
De cursus zelf is op het plein Faneuil Hall, een zeer mooie locatie in het midden van de stad. Enkele sfeerbeelden:

Marktplaats Faneuil Hall
Marktplaats Faneuil Hall
IMG_4461
Quincy Market gebouw, waar de vele toeristen hun soeveniers kunnen kopen

IMG_4462

IMG_4463
Hier is het Kerstmis het hele jaar door!

Ik weet dat het qua foto’s voorlopig niet veel soeps is, maar ik beloof dat ik daar de komende dagen wat verandering in zal brengen!

Ik woon niet in Boston zelf maar 30 minuutjes uit het centrum in Roslindale. Ik huur een kamer in een huis waar een koppel woont met haar moeder en dan nog vijf andere mensen die hier kamers huren. De meesten zijn van Aziatische afkomst en dus zeer zwijgzaam, maar sinds dit weekend is er ook een Duitser (Stefan) in de kamer naast mij en met sla ik geregeld een praatje. Iedereen is behoorlijk prive en blijft ‘s avonds op zijn kamer, maar gelukkig heb ik genoeg interactie met mijn medestudenten in de cursus om niet volledig onnozel te worden.
Roslindale is een erg aangenaam dorp, elke zaterdagvoormiddag is er een marktje waar je voornamelijk groenten en fruit kan kopen, maar er is ook een standje dat koekjes verkoopt, een standje met thee en kruiden en eentje met gerookte vis. Best wel tof! Iedereen heeft hier ook een apparaat op zijn smartphone om kredietkaarten te lezen, echt een topuitvinding aangezien ik vijf dollar moet betalen elke keer als ik geld wil afhalen.
En om af te sluiten: het weer. De voorbije week was het nog echt warm (rond de 28ºC) maar ik denk dat het de komende week zal beginnen afkoelen, vandaag was het ongeveer 22ºC met veel wind en morgen geven ze maar 18ºC. Aangezien ik elke dag twintig minuutjes moet stappen naar het treinstation zal ik mijn winterjas goed kunnen gebruiken! Zolang er maar geen scenario’s zijn zoals de vorige winter (toen is er meer dan 2,5m sneeuw gevallen, net geen record) denk ik dat ik de kou wel zal overleven. Ik ben alleszins goed voorbereid!

Zo, dat is het voor nu, ik beloof meer foto’s te uploaden als mijn kamer wat minder rommelig is 🙂
Groetjes uit Boston!

Leave a Reply

